Een betere koers varen met je content? Content mapping!

Er is mij iets opgevallen. Of het nu toeval is of niet, maar ik zie het in de praktijk bij veel verschillende bedrijven gebeuren. Het heeft te maken met redenen waarom blogs en artikelen soms enorm aanslaan en waarom juist ook niet. Wat het is lees je hier en heeft te maken met het ontbreken van content mapping:

Contentcreatie zonder masterplan                                                                                  

Wat ik ervaar is dat bedrijven vaak met veel enthousiasme beginnen aan vernieuwende manieren om online met klanten in contact te komen. Blogs, korte artikelen als een ‘snack’ voor de klant zijn daarbij van groot belang. Meestal is de start goed en zijn er altijd eerste ideeën over interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden.

Maar na enkele artikelen stopt het plotseling. Ineens wordt het uitdagender om goede onderwerpen te vinden. Met als risico dat er aan de kant van de klant en journalist veel tijd wordt gestoken in deze zoektocht en het onderlinge verband vaak ontbreekt. Koers houden met content is voor velen ware topsport, maar wel noodzakelijk. Het is als ‘je weet dat het moet, maar niet hoe je het doet‘.

Content Mapping als oplossing

Weet je wanneer er een goede content koers gevaren wordt? Wanneer er voorafgaand aan al het schrijven een goed en duidelijk plan is uitgewerkt. Waardoor er een logisch verband is tussen een geschreven blog en wat eerder beschreven is. Waar cross links gemaakt worden om beter vindbaar te zijn en te laten zien dat je ‘thought leader’ bent op een bepaald onderwerp. Maar je kunt nog zo’n goede content kalender gemaakt hebben, je zal ook moeten nadenken over de activatie. Dus wat te doen als deze artikelen eenmaal geplaatst zijn? Misschien wel collega’s betrekken, omdat ze trots zijn dat er over een klant van hen geschreven is.

Investeer meer tijd vooraf

Dat is eigenlijk mijn oproep. In de praktijk zie ik dat dat echt werkt. Content mapping is samen een strategisch plan uitwerken met heel veel verschillende onderwerpen die interessant zijn voor de buyerpersona of jouw doelgroep. Die onderwerpen gaan enerzijds over de toegevoegde waarde die jouw product of dienst kan leveren, anderzijds over hele menselijke onderwerpen om klanten aan je te binden.

Doe het vooral niet alleen; stel een goed project team samen en betrek bijvoorbeeld  business specialisten die van uit de praktijk met onderwerpen kunnen komen.  Het resultaat: Mooie inspirerende artikelen en blogs over onderwerpen die jouw klant raken, maar zeker ook  onderwerpen die bij jou en jouw collega’s dagelijks voor verbazing zorgen. Goede content mapping zorgt dat je gezien wordt!

Meer weten?

Klik hier voor mijn aanbod. Het is de start voor een mooie gezamenlijke koers. Ook de manier om elkaar echt te leren kennen en nog professionelere teksten op te kunnen leveren.

 

 

 

 

 

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *